30 november 1983: Zelfde transport opnieuw geblokkeerd
|
Zoeken: borssele, 1996
Uitkomsten
- 1990-1999:
- de jaren in dit decennium
Fietstochten naar Amsterdam vanaf nucleaire installaties
Vanuit 5 plekken (Almelo en Borssele vertrek 23ste, Dodewaard 24ste, Delft 25ste en Petten 26 april) vertrekken dezer dagen groepen fietsers die uiteindelijk 27 april moeten aankomen in Amsterdam bij de herdenking van 10 jaar Tsjernobyl. Op de 25ste bieden de fietsers uit Delft en Borssele in Den Haag aan minister Wijers een petitie aan waarin stopzetting van (steun aan) kernenergie en meer investeringen in energiebesparing en duurzame energie. De fietstochten worden georganiseerd door Jongeren Milieu Actief.
Zowel in Almelo als in Dodewaard blokkeren enkele 10-tallen actievoerders even de hoofdpoort voordat ze op hun stalen ros klimmen. Ze gaan op de grond liggen en verbeelden daarmee de slachtoffers van kernenergie.
Brief EPZ (of Greenpeace?) over opwerkingstransporten
30.000 Zeeuwse huishoudens ontvangen een brief over de risico's van het transport van splijtstof. Op het eerste gezicht komt de brief van de EPZ, de eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Maar bij nauwkeurig lezen blijkt Greenpeace de afzender te zijn. Borssele is van plan binnenkort weer een transport met gebruikte brandstof naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague te sturen. Greenpeace protesteert daartegen en vindt dat er meer openheid over de transporten moet komen.
Blokkade transport naar opwerkingsfabriek
Vijftien actievoerders van Greenpeace ketenen zich vast aan een transport met splijtstof die net het terrein van de kerncentrale in Borssele verlaten heeft. De vrachtwagen is op weg naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague. Het lukt de activisten om de vrachtwagen met de container 2,5 uur op te houden. Zolang heeft de ME nodig om de kettingen door te knippen waarmee ze vast zitten. De datums van deze transporten worden nog steeds geheim gehouden uit angst voor acties. Een jaar later krijgt Greenpeace een actieverbod voor een half jaar voor de Borssele transporten. Daarna houdt eerst België het tegen en later worden ze verboden omdat er te hoge stralingswaarden zijn waargenomen bij eerdere transporten. Pas Kerst 1998 worden ze weer toegestaan, maar juridische procedures tegen de vergunningen zal weer veel vertraging opleveren.